زبان بدن یک جریان ثابت و غیرلفظی ارتباطی است؛ بدون ادای یک کلمه (حتی بدون اینکه متوجه باشیم)، زبان بدن احساسات و افکار ما را نشان میدهد؛ مثلا بدون ردوبدل کردن یک حرف میتوانید حدس بزنید که مسئول خدماتدهی چه حسی درباره شما (که مشتری هستید) دارد.
چند سال پیش، در دانشگاه معتبری تحقیقی در مورد چگونگی دریافت پیام مردم از یکدیگر انجام شد. این تحقیق نشان میدهد که:
50 درصد پیامهایی که ما از مردم دریافت میکنیم از زبان بدن آنها است.
38 درصد پیامها از لحن صدا است.
7 درصد پیامها از کلماتی است که آنها میگویند.
همه ما میتوانیم زمانهایی را به یاد بیاوریم که دوست یا فرد مورد علاقهمان غمگین و ناراحت به نظر میرسد و وقتی از او میپرسیم چه اتفاقی افتاده با چشمانی اشکآلود و قیافهای درهم به ما میگوید: «هیچی من خوبم». کاملا روشن است! اعمال ما بلندتر از صدای ما حرف میزنند و زبان بدن ما پیامهایی منتقل میکند که بیش از حرفهایی که میزنیم باورکردنیاند. توانایی شما در تعبیر صحیح زبان بدن مشتری و انتقال پیام بدن خود به شکلی که این مفهوم را القا کند: «من اینجا هستم که کمک کنم». یکی از کمهزینهترین و قویترین مهارتهایی است که شما دارید.
1. چشم در چشم
تماس چشمی قویترین مهارت زبان بدن است. آن را مهارت توجه مینامند، زیرا به مشتری نشان میدهد که شما علاقهمند و پذیرای سخنان او هستید. تماس چشمی به شما این امکان را میدهد که هم احساسات و هم سخنان مشتری را بشنوید. تماس چشمی با تمرکز ملایم بر چهره مشتری برقرار میشود؛ برای مثال: لحظهای که مشتری به شما مراجعه میکند، بدون توجه به اینکه مشغول چه کاری هستید، فورا تماس چشمی را با تمرکز بر کل چهره او و نه فقط چشم او برقرار کنید. همچنان که مکالمه پیش میرود، گاه به گاه چشم از چهره او برگیرید تا احساس نکند که به وی خیره شدهاید.
2. حالت چهره
چهره مانند جعبه اعلانات است که به همه میگوید که شما خوشحال، غمگین، هیجانزده و غیره هستید. اجازه ندهید که فشارهای روز در ابروان شما چین ایجاد کند یا چهره شما خسته، کم انرژی یا نگران به نظر بیاید. برای مشتری مهم نیست که روز شما مانند جهنم بوده است. از نظر آنها این اولین ارتباط شما در روز است. قبل از اینکه شروع به صحبت کنید مطمئن شوید که حالت چهره شما حالت مثبتی دارد. چهره آرام و خوشایند در بیشتر اوقات ایدهآل است. ولی وقتی مشتریها ناراحت هستند شما لازم است که چهره خود را با شرایط فکری آنها مطابقت دهید.
داشتن چهره آرام و مطبوع در برخورد با همکاران به اندازه مشتریها اهمیت دارد. چنین چهرهای همکاران شما را تشویق میکند که برای مشورت، راهنمایی و گرفتن اطلاعات به شما مراجعه کنند.
دوستی میگفت؛ زمانی با مدیری کار میکردم که هر وقت سوالی از او میکردید، چروکی در بینی خود ایجاد میکرد. این حرکت او برای من این تعبیر را داشت که «اه، نه باز هم تویی با یک سوال مسخره دیگر!» و این حالت چهره او مرا از دریافت اطلاعات مورد نیاز از او بازمیداشت.
3. طرز قرار گرفتن بدن و حرکات آن
طرز ایستادن بدن، خصوصا حرکات بدن، انرژی و علاقه شما را به سخنان مشتری نشان میدهد. با استفاده از سرنخهای زیر شما میتوانید حدس بزنید که چه وقت مردم بیصبرانه مایلند که مکالمه با شما را پایان دهند:
به عقب تکیه زدن یا عقب رفتن
روی برگرداندن از شما
عقب رفتن از میز کار یا میز غذا
بستن کیفدستی خود در حالی که شما هنوز مشغول صحبت هستید
مرتبا نگاه کردن به ساعت خود
کارهای زیر به مشتری نشان میدهد که شما به او گوش میدهید و علاقهمند به صحبت با او هستید:
با سر تصدیق کردن
یکی از راههای غیرلفظی برای اینکه به فردی نشان دهید که به سخنان او توجه دارید سر تکان دادن است. خصوصا در مواردی که مشتری مشغول توضیح جزئیات یک واقعه است و شما نمیخواهید که صحبت او را قطع کنید، اما مایلید که او متوجه شود سخنان او را دنبال میکنید. در بیشتر نقاط جهان تکان دادن سر به بالا و پایین نشانه «بله» و از چپ به راست نشانه «نه» است. همچنین درست است که سر تکان دادن (هر چند لحظه یک بار) مفهومش گوش فرا دادن است اما مرتبا و پشت سرهم سر تکان دادن علامت بی صبری است.
روبهروی مشتری قرار گرفتن
با چرخاندن کل بدن (نه فقط سر) به سمت مشتری، این پیام را به وی منتقل میکنید که او همه توجه شما را به خود اختصاص داده است. اگر رویتان به سمت مشتری نباشد، او احساس خواهد کرد که چیزی حواس شما را پرت کرده است.
به جلو خم شدن
تنها به اندازه به جلو خم شوید که فاصله فیزیکی با فرد رعایت شده و او حس کند به آنچه میگوید توجه دارید.
4. حرکات دست
تکان دادن دست در حال صحبت (حتی با تلفن) راه طبیعی بروز احساسات و زبان بدن شما است. بعضیها گویی با دستانشان صحبت میکنند و به نظر میرسد که رهبری ارکستر را بر عهده دارند.
حرکت دست که همراه استفاده شی باشد، شرایط فکری مشتری را برای شما روشن میکند. برای مثال:
گذاردن سرقلم و نهادن آن در جیب: این حرکت آمادگی شخصی را برای نتیجهگیری از یک جلسه یا یک مکالمه نشان میدهد.
بازی با انگشتان: این عمل بیصبری یا ناامیدی را نشان میدهد.
مداوما صدای نوک قلم را درآوردن (نوک قلم را به بیرون و به داخل فشار دادن): این عمل دو مفهوم مختلف دارد: با مشتری راحت نیست یا غرق در فکر است. به سایر علامتهای زبان بدن مشتری توجه کنید تا بفهمید کدام یک از شرایط فوق حاکم است.
5. فاصله فیزیکی
فضای شخصی، فاصلهای بین شما و فرد دیگر است که در آن احساس راحتی میکنید. اگر فردی در برخورد با شما حریم خصوصی شما را در نظر نگیرد و زیاد به شما نزدیک شود، شما بدون هیچ فکری به طور خودکار عقبتر میروید.
اگر میبینید که مشتری از شما فاصله میگیرند شاید به این دلیل است که تلاش میکنند فضای بیشتری برای خود داشته باشد. شما با ایجاد فضای مناسب ارتباط را آسان میکنید و اعتماد میآفرینید. بهترین فضای فاصله فیزیکی (120-60 سانتیمتر) است.
تمیز بودن مهم است
قسمت دیگری از زبان بدن مربوط است به تمیز بودن. تمیز و منظم بودن از دو نظر نقش مهمی را بازی میکند.
ما چگونه به نظر میآییم
شکل ظاهری ما اثر زیادی روی مشتری میگذارد. دستها و ناخنهای کثیف، موهای نامرتب و بوی بد دهن و بدن همگی عوامل مهمی هستند. اگر ما هزینه رفع آنها را نپردازیم، مشتری را از دست میدهیم.
مشتریهای ما انتظار دارند که شکل ظاهری ما با شغلی که بدان مشغول هستیم متناسب باشد. وقتی که مکانیک اتومبیل هستید سعی نکنید که دست و انگشتان تمیزی داشته باشید زیرا مشتریان فکر میکنند که تا به حال کاپوت ماشینی را هم بالا نکشیدهاید.
محیط کار ما چگونه به نظر میآید
تمیزی محیط کار ما خصوصا وقتی که مشتری به آن دسترسی دارد خیلی مهم است. «منطق مشتری» قواعد خاص خود را دارد. یکی از آنها این است که مشتری آزاد است رابطهای غیرمنطقی بین چیزها ایجاد کند. مثالی کلاسیک از «منطق مشتری» در محیط کار، اظهارات یک مدیر خط هوایی است که یک بار متوجه شد مسافران فکر میکنند که اگر رویههای روی صندلی هواپیما و نیز جلو آن کثیف باشد، مفهومش این است که نمیتوان مطمئن بود که موتور هواپیما خوب سرویس شده باشد.
یک بار جلسهای کاری با یک طراح مالی داشتم که قرار بود استخدامش کنم. در انتهای جلسه او پاهایش را روی هم انداخت و من متوجه سوراخی در کفش او شدم و فکر کردم این شلختگی علامت بدی است برای فردی که کارش ارتقای امور مالی است و بالاخره او را استخدام نکردم. تاثیری که این نکته بر من گذاشت مهمتر از این بود که فکر کنم آیا این تصمیم منصفانه بوده است یا خیر.
چیزهای کوچک معانی بزرگ دارد
کتابخانه یک دانشگاه تصمیم داشت که تحقیقی در ورد اثر کارهای ساده و خصوصی بر برداشت دانشجویان از خدمات دریافتی انجام دهد. آنها مسئولان کتابخانه (که برای قرض گرفتن کتاب باید به آنها مراجعه کرد) را به دو دسته تقسیم کردند. به گروه اول گفتند باید به دانشجویان در گرفتن کتاب کمک موثر بکنند بدون اینکه از مهارتهای ارتباطی از قبیل تماس چشمی و لبخند استفاده کنند. از گروه دیگر خواستند از مهارتهای ارتباطی استفاده کنند، از قبیل تماس چشمی یا صدا کردن نام آنها (که در کارت کتابخانه موجود است).
در انتها با مصاحبهای که انجام شد دانشجویانی که فقط خدمات موثر دریافت کرده بودند و در مورد آنها از مهارتهای ارتباطی استفاده نشده بود اظهار کردند که خدمات بدی گرفتهاند؛ ولی دسته دیگر که علاوه بر خدمات موثر، مهارتهای ارتباطی هم در موردشان اعمال شده بود گفتند خدمات دریافتی آنان عالی بوده است. نکته مهم این است که شاید ما با زبان بدن کارهای کوچکی انجام دهیم اما مطمئن باشید همین کارهای به ظاهر ساده اغلب اثر زیادی برجای میگذارد.
اگر صاحب کسبوکار هستید و وبسایت دارید، در انتخاب هاست بسیار دقت کنید و هر هاستی را برای میزبانی وبسایت خود خریداری نکنید. هاست نامناسب میتواند ضربه مهلکی به کسبوکار آنلاین شما وارد کند و در مقابل، یک هاست خوب میتواند میزبانی خوبی برای سایت و کاربران شما باشد و همیشه حس رضایت را به شما و اعضای سایت منتقل کند. تمامی اتفاقات پشت صحنه سایت، سمت سرورها انجام میشود و این سرورها در هاستی هستند که شما آن را تهیه میکنید.
کار سرورها چیست؟
کاربری وارد یک فروشگاه آنلاین میشود و محصولی را انتخاب میکند. سپس روی دکمه سبد خرید کلیک میکند، مراحل خرید را انجام میدهد و کار تمام میشود. اگر از سمت سرور به این روند نگاه کنیم کار به این سادگی نیست. هر بخشی از سایت که توسط کاربر کلیک میشود بهصورت یک درخواست به سرورها ارسال میشود. سرورها این درخواست را بررسی میکنند سپس پاسخ این درخواست را برای کاربر در صفحه مرورگر ارسال میکنند.
حالا تصور کنید در طول روز صدها، هزاران و میلیونها درخواست برای سرور ارسال شود، اگر این سرورها ضعیف باشند ممکن است همیشه پاسخ درست را ارسال نکنند. برای همین است که بعضی از درخواستهای ساده در برخی سایتها گاهی خطا میدهند. با انتخاب هاست خوب، خیلی از خطاهای سمت سرور از بین میروند.
هاست خوب چه ویژگیهایی دارد؟
در ادامه 10 ویژگی برای خرید هاست خوب را مورد بررسی قرار دادیم. توجه داشته باشید هر کدام از مواردی که معرفی شدهاند را با توجه به نیاز وبسایتتان مورد بررسی قرار دهید.
1. ظرفیت و حجم هاست
متناسب با ظرفیت اطلاعاتی که میخواهید در سایت قرار دهید، فضای هاست را مشحص کنید. بهتر است ظرفیت هاست را کمی بیشتر از نیاز در نظر بگیرید. مثلا اگر حجم سایت (عکس، صوت، ویدیو، فایلهای PDF و…) شما 1 گیگ است، هاستی با ظرفیت 2 گیگ تهیه کنید.
2. پهنای باند
یکی از پارامترهای مهم در خرید هاست، پهنای باند است و اکثر شرکتهای هاست، این مورد را در توضیحات پلن ارائه شده، مینویسند.
پهنای باند چیست؟
مقدار فضایی که هاست برای سایت شما در نظر میگیرد و به ازای هر بازدید، دانلود و آپلودی که روی وبسایت شما انجام میشود، از آن کسر میگردد. توجه داشته باشید پهنای باند به صورتماهانه است و اول هر ماه، مقدارش به حالت اولیه بازگردانی میشود. مثلا پهنای باند هاست خریداری شده 10 گیگ است. اگر هر بازدید (یعنی کاربر وارد یکی از صفحات سایت شما شود) را 1 مگابایت در نظر بگیریم بنابراین سایت شما میتواند میزبان 2000 بازید در ماه باشد. اگر پیش از پایان ماه، تعداد بازدیدکنندگان سایت از 2000 نفر عبور کند، سایت شما مسدود میشود و برای هیچ کاربری نمایش داده نمیشود چون پهنای باند آن به اتمام رسیده است.
بنابراین پهنای باند هاستها را متناسب با تعداد بازدیدهای سایت خود بررسی کنید و اگر فعالیت سایت شما طوری است که کاربران اقدام به دانلود و آپلود میکنند، این موارد را هم در نظر بگیرید تا سایت شما به علت اتمام پهنای باند مسدود نشود.
3. افزودن چند دامنه و زیردامنه در هاست
اگر قصد دارید فعالیت خود را در چند سایت انجام دهید هاستی خریداری کنید که قابلیت اضافه کردن چند دامنه را داشته باشد. یعنی هاستی باشد که بتوانید روی آن چند دامنه (چند سایت با آدرسهای متفاوت) اضافه کنید. همچنین بررسی کنید چند زیردامنه برای دامنههای اصلی میتوان اضافه کرد. با توجه به نوع فعالیت شما، این اعداد میتوانند بسیار مهم باشند.
دامنه چیست؟
دامنه همان نشانی اینترنتی سایت شما است. مثلا: modiresabz.com
زیردامنه چیست؟
نشانی اینترنتی که وابسته به دامنه اصلی است و میتوان بخشی از سایت را روی آن پیادهسازی کرد. مثلا: blog.modiresabz.com
4. ساخت ایمیل در هاست
شما بهعنوان مدیر سایت میتوانید ایمیلهای اختصاصی برای سایت خود بسازید و از طریق آن با کاربران و مشتریان خود در ارتباط باشید. مثلا آدرس سایت yourdomain.com را در نظر بگیرید؛ میتوان ایمیل admin@yourdomain بسازید و آن را در سایت قرار دهید تا از طریق آن با شما در ارتباط باشند.
معمولا همه هاستها این قابلیت را دارند؛ اما پیش از خرید هاست به این نکته توجه کنید که چند اکانت ایمیل میتوانید برای یک دامنه بسازید و اینکه چه تعداد پیام میتواند ارسال و دریافت شود.
5. تعداد دیتابیس (بانک اطلاعاتی، پایگاه داده)
تعداد دیتابیس هم در خرید هاست خوب بسیار اهمیت دارد. معمولا شرکتهای هاستینگ، تعداد دیتابیس (بانک اطلاعاتی، پایگاه داده) را در پلنهای پیشنهادی مینویسند. با توجه به نوع فعالیت سایت شما، انتخاب تعداد دیتابیس میتواند متغیر باشد. هاستها میتوانند قابلیت ساخت یک یا چند دیتابیس را داشته باشند حتی در برخی پلنها تعداد ساخت دیتابیس نامحدود است.
دیتابیس چیست؟
جداولی با ستونها و ردیفهای منظم که اطلاعات کاملی از وبسایت شما را در خود ذخیره میکنند و با توجه به درخواستهایی که میشود، اطلاعات لازم را میدهند. مثلا شما یک سایت فروشگاهی دارید که قسمت بالای سایت بخش جستجوی محصول است. کاربری عنوان یک محصول را جستجو میکند. مثلا آیفون 11. زمانی که این عبارت نوشته میشود، یک درخواست برای دیتابیس ارسال میشود. دیتابیس بررسی میکند و در میان جداولی که دارد جستجو میکند و آیفون 11 را پیدا میکند و اطلاعات مربوط به آیفون 11 را به ترتیب زیر در صفحه مرورگر به کاربر نمایش میدهد.
دیتابیس جزئیاتی فهرستوار از سایت شما را در خود ذخیره میکند و با توجه به هر درخواست میتواند اطلاعات کامل آن درخواست را برای شما ارسال کند.
6. پشتیبانی هاست
یکی از مهمترین خدمات هاست خوب، پشتیبانی درست و دقیق است. پیش از خرید هاست بررسی کنید که موارد زیر جزء خدمات آنها است یا خیر.
ممکن است سایت در زمان غیر کاری به مشکل بخورد یا مسدود شود؛ اما اگر هاست شما خدمات پشتیبانی خوبی داشته باشد، در هر وقت از شبانهروز میتوانید مشکلات را گزارش دهید تا در سریعترین زمان آن را رفع کنند.
7. گرفتن بکآپ توسط هاست
گرفتن نسخه پشتیبان از سایت بهصورت منظم باعث میشود هیچوقت نگران خرابی سایت نباشید. ممکن است سایت شما را هک کنند، افزونه اشتباه یا تنظیمات اشتباهی انجام دهید که بخش یا کل سایت شما پاک شود. اگر هاست مثلا روزانه از سایت شما بکآپ بگیرید بهراحتی اطلاعات سایت را بازگردانی میکنید. یکی دیگر از ویژگیهای یک هاست خوب ارائه خدمت بکآپ گیری منظم است. پس قبل از خرید هاست این مورد را به دقت بررسی کنید.
8. نسخه PHP هاست
اگر زبان برنامهنویسی سایت شما PHP است باید هاستی انتخاب کنید که بتوان نسخه PHP آن را تغییر داد چون کدهای زبان برنامهنویسی PHP دائما بهروزرسانی میشوند و ساختار آنها توسعه پیدا میکنند. بعضی از هاستها بهصورت پیشفرض همشه روی آخرین نسخه PHP هستند و امکان تغییر نسخه را به مدیریت سایت نمیدهند و برای تغییر آن باید درخواستی به شرکت هاست ارسال کنید. برخی هاستها نیز امکان تغییر نسخه PHP را در پنل مدیریت هاست قرار میدهند و مدیریت سایت میتواند خودش اقدام به تغییر کند.
9. گواهی SSL رایگان
برخی هاستها خدمات گواهی SSL رایگان روی برخی پلنها دارند و میتوانید پلنی انتخاب کنید که این امکان برایش فراهم باشد. زمانیکه SSL روی هاست نصب شود، دامنه سایت با https بارگذاری میشود و اگر گواهی SSL نداشته باشد، دامنه سایت با http اجرا خواهد شد. توجه داشته باشید، سایتها با پروتکل https دارای امنیت بیشتری نسبت به http هستند.
10. در دسترس بودن هاست (آپتایم بودن هاست)
یکی از خدماتی که هاستها در پلنهای خود معرفی میکنند این است که وضعیت در دسترس بودن هاست ما 99 درصد است. برخی هاستها این عدد را 99.9 درصد اعلام میکنند. یعنی سرورهای این هاستها همیشه فعال هستند و خیلی خیلی کم اتفاق میافتد که با مشکل مواجه شوند. همیشه پیش از خرید میتوانید بیشتر تحقیق کنید و نظرات کاربران را در مورد شرکت هاست مورد نظر بررسی کنید.
بهترین هاستهای داخلی
در ادامه 10 هاستی که خدمات خوبی ارائه میدهند را معرفی میکنیم. توجه داشته باشید این هاستها پیشنهاد مدیر سبز نیستند و صرفا جهت معرفی است.
نویسنده: محمدرضا عابدینی
منبع: سایت modiresabz.com
ایجاد ترافیک یعنی هدایت بازدیدکنندگان به سایتمان. این کار میتواند هم بهصورت آنلاین و هم آفلاین انجام شود. مثلا در رسانههای اجتماعی و سایتهای دیگر افراد را تشویق میکنیم تا از سایت ما بازدید کنند. ترافیک همچنین میتواند با روشهای آفلاین ایجاد شود. مثلا در تمام تبلیغات، کارت ویزیت و حتی تماسهای تلفنی، علاقهمندان را ترغیب کنیم تا از سایت ما بازدید کنند. بسیاری از بازاریابهای اینترنتی تازهکار، فکر میکنند ایجاد ترافیک کار بسیار سختی است؛ ولی اینطور نیست. فقط کافی است بودجه مناسبی اختصاص داده شود تا بازدیدکنندگان زیادی به سایت سرازیر شوند.
انواع ترافیک
1. ترافیک رایگان
شما میتوانید با روشهای رایگان بازدیدکنندگانی را به سایت هدایت کنید. مثلا میتوانید از سایتهای آگهی رایگان، تبادل لینک، ویدئو، رسانههای اجتماعی و جستجو استفاده کنید. شاید بهترین نوع ایجاد ترافیک رایگان سئو باشد. سئو علمی است که کمک میکند با ایجاد تغییراتی در سایت و خارج از سایت کاری کنید که افراد بیشتری شما را با جستجو پیدا کنند. مثلا از گوگل یا سایتهای دیگر به سایت شما هدایت شوند.
2. ترافیک پولی
به روشهای مختلفی میتوانید ترافیک پولی ایجاد کنید.
1. تبلیغات کلیکی (PPC)
تبلیغات کلیکی با Pay Per Click که گاهی بهاختصار PPC نامیده میشود، یکی از بهترین روشهای ایجاد ترافیک پولی است. مزیت این روش در آن است که شما فقط زمانی به تبلیغکننده پول میپردازید که کسی بر تبلیغ شما کلیک کند و وارد سایتتان شود. اگر کسی تبلیغ را ببیند و واکنشی نشان ندهد هیچ مبلغی پرداخته نمیشود. بهترین مثال تبلیغات کلیکی سایت گوگل است. شما میتوانید به گوگل تبلیغ کلیکی بدهید. وقتی علاقهمندان کلیدواژهای خاص را جستجو میکنند سایت شما در اولین نتایج گوگل ظاهر خواهد شد. البته جلوی اسم سایت شما عبارت AD اضافه میشود تا جستجو کنندگان بدانند این یک تبلیغ است!
2. تبلیغات نمایشی (PPI)
در تبلیغات نمایشی (Pay Per Impression) شما به ازای تعداد نمایش تبلیغ پول میپردازید. در این روش تبلیغکننده هیچ تضمینی نمیدهد که چه میزان از بینندگان تبلیغ بر آن کلیک خواهند کرد؛ ولی تضمین میکند تبلیغ شما مثلا 100000 بار نمایش داده شود. یکی از بهترین نمونههای تبلیغات نمایشی سایت بلاگفا است.
3. تبلیغات مدتدار
سومین نوع تبلیغات پولی، تبلیغات مدتدار است. سایت تبلیغکننده فقط تضمین میکند که تبلیغ شما را برای مدت مشخصی در سایت به نمایش بگذارد. مثلا بنر تبلیغاتی شما را به مدت 30 روز نمایش میدهد. اینکه این تبلیغ چند بار دیده میشود و چه تعدادی از بازدیدکنندگان روی آن کلیک میکنند هیچ تضمینی ندارد. معمولا سایتهایی که بیننده کمتری دارند تبلیغات خود را با این مدل میفروشند.
افزایش ترافیک سایت قدمی ضروری برای موفقیت کسبوکارهای اینترنتی است. سایت شما در هر زمینهای باشد، اولین چیزی که به آن نیاز دارید بازدیدکننده است. بدون داشتن بازدیدکننده، علاقهمندانی نخواهید داشت و در نتیجه فروشتان صفر خواهد بود!
اما چگونه ترافیک سایت را افزایش دهیم؟ با استفاده از 20 روش زیر میتوانید از همین امروز به افزایش ترافیک سایت و ایجاد ترافیک پایدار برای سایتتان بپردازید.
1. تبلیغ کنید!
اول نگاهی به این روش کاملا بدیهی میاندازیم. نمایش آگهی در نتایج موتورهای جستجو، تبلیغ در رسانههای اجتماعی و تبلیغ گرافیکی همگی روشهایی عالی برای جذب علاقمندان هستند، برندتان را میسازند و سایتتان را در معرض دید قرار میدهند. استراتژی استفاده از تبلیغات پولی را طوری تدوین کنید که با اهدافتان سازگار باشد. آیا فقط ترافیک بیشتر میخواهید یا میخواهید گفتگوها درباره محصولاتتان را هم افزایش دهید؟ هر مسیر پولی تبلیغ، مزایا و مضرات خودش را دارد. پس پرداخت پول برای تبلیغات، بهدقت به اهدافتان فکر کنید.
سایتهای زیادی وجود دارند که میتوانید در آنها به تبلیغات کلیکی بپردازید. بودجه روزانهای در نظر بگیرید و کار را شروع کنید.
2. در رسانههای اجتماعی فعال باشید
در تمام رسانههای اجتماعی معروف صفحهای بسازید و مطالب مفید و ارزشمندی درباره کارتان منتشر کنید. در این صفحات تا حد ممکن به معرفی محصولان خود نپردازید. مطالبی بنویسید که مخاطبان شما از دیدن آن لذت ببرند. شاید بهترین کار انتشار مطالب آموزشی بسیار کوتاه باشد چون به سرعت به افزایش ترافیک سایت شما کمک میکند. استفاده از استوری اینستاگرام و لینک دادن به سایت یکی از روشهای افزایش ترافیک سایت است که اثر قابلتوجهی دارد.
اگر یک شرکت تولیدی کسبوکاربهمشتری هستید میتوانید با تبلیغ در سایتهای اجتماعی عکسمحور مثل pinterest و اینستاگرام بازدید سایتتان را بهشدت افزایش دهید.
3. عنوانهای جذاب بنویسید
عنوانها یکی از مهمترین بخشهای محتوا هستند. حتی جامعترین پستهای وبلاگی بدون داشتن یک عنوان اثرگذار خوانده نمیشوند. در هنر عنواننویسی استاد شوید. مثلا، نویسندگان سایتهای BuzzFeed و Upworthy قبل از به توافق رسیدن درباره عنوان برتر که بیشترین ترافیک را در سایت ایجاد کند، حداقل 20 عنوان برای هر مطلب مینویسند. پیش قبل از فشردن دکمه ارسال، بهدقت درباره عنوانتان فکر کنید.
برای نوشتن عنوانهای بهتر مقاله 17 مدل برای ساخت عنوان تبلیغاتی را مطالعه کنید.
4. به «سئوی داخلی» توجه کنید
آیا دوره سئو تمام شده است؟ خیر. بهینهسازی محتوا برای موتورهای جستجو هنوز هم روشی ارزشمند است. آیا بیشترین بهره را از تصویر متندار میبرید؟ آیا لینکهای داخلی برای دسترسی به محتوای جدید ایجاد میکنید؟ بهینهسازی سایت برای استفاده از سئوی داخلی نباید خیلی طول بکشد و این کار به افزایش طبیعی ترافیک سایتتان کمک زیادی میکند.
در هر مقالهای به مقالات مرتبط دیگر در سایتتان لینک بدهید. همه عکسها باید توضیات مناسبی داشته باشند که موقع آپلود عکس به آن اضافه میکنید. کلیدواژههای مهم مقاله را برجسته کنید.
5. بر کلیدواژههای طولانی کار کنید
آیا از کلیدواژه اصلی و کلیدواژه محبوبتان استفاده کردهاید؟ حالا وقت استفاده از کلیدواژههای طولانی است. کلیدواژههای طولانی عامل اکثر جستجوها در وب هستند و اگر آنها را در تبلیغ پولیتان در موتورهای جستجو یا سئو نگنجانید، فرصت بزرگی را از دست میدهید.
مثلا بهجای تلاش برای سئوی کلمه «طراحی سایت» میتوانید بر کلماتی مثل «طراحی سایت فروشگاهی در تهران» تمرکز کنید. این نوع کلیدواژهها خیلی راحتتر میتوانند جایگاه خوبی در گوگل کسب کنند.
6. در forumها یا انجمنها فعال باشید
نوشتن مقالات در انجمنها و جواب دادن به پستهایی که با کارتان مرتبط است روش بسیار خوبی برای مطرح کردن خودتان است. به سادگی با پاسخ دادن به سوالاتی که در فرومها مطرح میشوند، میتوانید به راحتی بین علاقهمندان به عنوان یک متخصص در کسبوکارتان مطرح شوید. همچنین به سوالات رایج و نیازهای اصلی علاقهمندان پی خواهید برد. همچنین بررسی کنید که قوانین فروم به شما اجازه بدهد که لینکی از خود را به عنوان امضا یا زیرنویس قرار دهید. اگر چنین است حتما از این فرصت استفاده کنید تا مردم با خواندن جوابها و مطالب شما علاقهمند به بازدید از سایت شما شوند. این موضوع باعث افزایش ترافیک سایت شما میشود.
7. وبلاگنویسی بهعنوان مهمان را آغاز کنید
نوشتن مداوم پست مهمان در یک سایت معروف میتواند ترافیک سایتتان را افزایش دهد و برندتان را سر زبانها بیندازد، اما مراقب باشید که معیارهای نوشتن پست مهمان کاملا تغییر کرده است و ممکن است استفاده از تاکتیکهای اسپمی منجر به جریمههای سنگین شود. با احتیاط عمل کنید.
مقالههای کوتاه یا چندصفحهای بنویسید و در بخش منابع و «درباره نویسنده» توضیحاتی در مورد خودتان و لینکی به سایت خود درج کنید. این مقالات را بسته به طول مقاله به سایتهای خبری، مجلات معمولی یا مجلات اینترنتی یا به سایتهای دانلود و پخش مقالات بفرستید. این مقالات علاوه بر افزایش بازدیدکنندگان سایت، باعث شناخته شدن شما به عنوان یک متخصص در حوزه کاری مرتبط میشوند و احتمال خرید از شما افزایش مییابد. همچنین عده زیادی این مقالات را بازنشر خواهند کرد یا در سایت خود خواهند گذاشت که مقدار زیادی ترافیک و اعتبار مجانی برایتان به همراه خواهد آورد.
یکی از سایتهای خوب برای انتشار مقاله و افزایش ترافیک، سایت «ویرگول» است.
8. از دیگران دعوت کنید در سایتتان مطلب بنویسند
نوشتن پست مهمان یک جاده دوطرفه است. علاوه بر پست مطالب در سایر وبلاگها، از افراد حوزه کاریتان دعوت کنید تا در سایت شما پست بنویسند. آنها احتمالا لینک دسترسی به آن مطلب در سایت شما را در سایت خودشان هم قرار میدهند و به این ترتیب خوانندگان جدیدی به سایت شما سر میزنند. فقط باید مطالب باکیفیت و دستاول را بدون لینکهای اسپمی پست کنید، زیرا گوگل پستهای مهمان بیکیفیت را جریمه میکند.
9. محتوای ویروسی بسیار جذاب تولید کنید
بهجای اینکه سعی کنید سایتهای دیگر را متقاعد کنید که لینک محتوای شما را در سایتشان بگذارند که فرایندی خستهکننده و وقتگیر است، محتوایی تولید کنید که همه برای گذاشتن لینکش در سایت خودشان التماس کنند. محتواهای بسیار باارزش و منحصر به فرد بدون تلاش خاصی توسط دیگران به اشتراک گذاشته میشوند. همین موضوع باعث هدایت افراد جدید به سایت شما میشود.
10. در Linkedin پست بگذارید
لینکدین به چیزی بیشتر از مکانی برای یافتن کار جدید تبدیل شده است. حالا این بزرگترین شبکه اجتماعی متخصصان مکانی ارزشمند برای نشر محتوا است و به همین دلیل باید دائم در آن پست بگذارید. با این کار ترافیک سایتتان و وجههتان در صنعت را ارتقا میدهید، بهخصوص اگر تعداد دنبالکنندگانتان متوسط تا زیاد باشد. هر مقالهای که در سایت منتشر میکنید، لینک آن را هم در لینکدین بگذارید تا افراد جدید به سایت شما مراجعه کنند.
11. لینک داخلی داشته باشید
قدرت لینک شما فقط بر اساس تعداد سایتهایی که آن را به اشتراک گذاشتهاند مشخص نمیشود، بلکه از ساختار لینکدهی داخلیتان هم تاثیر میپذیرد. وقتی محتوایی را تولید و منتشر میکنید، حواستان به تهیه لینکهای داخلی هم باشد. این کار نهتنها به سئو کمک میکند، بلکه منجر به تجربه بهتر و مفیدتر برای کاربران هم میشود که اساسیترین عامل افزایش ترافیک سایت هستند.
12. با افراد پیشرو حوزه خودتان مصاحبه کنید
آیا فکر میکنید مصاحبه فقط مختص افراد بزرگ است؟ وقتی بفهمید چند نفر مشتاق مصاحبه با شما و پاسخ دادن به سوالهایتان هستند، شگفتزده میشوید. فقط کافی است از آنها بخواهید. برای افراد پیشرو حوزه خودتان ایمیل درخواست وقت مصاحبه بفرستید و این مصاحبهها را در وبلاگتان منتشر کنید. نهتنها با شناخته شدن اسمتان، اعتبار خودتان و ترافیک سایتتان افزایش مییابد، بلکه شاید فردی که با او مصاحبه کردهاید هم متن مصاحبه را منتشر کند که منجر به بازدید بیشتر از آن میشود.
13. ایمیل مارکتینگ را جدیتر بگیرید
خیلی از کسبوکارها آنقدر بر جذب مشتریان جدید از طریق تولید محتوا تمرکز میکنند، که روشهای قدیمیتر را از یاد میبرند. بازاریابی ایمیلی ابزار قدرتمندی است و حتی موفقیت متوسط ایمیلها میتواند منجر به افزایش چشمگیر ترافیک سایت شود. فقط مراقب باشید که افراد را با رگبار ایمیلها درباره محصولات جدیدتان بمباران نکنید. همچنین، قدرت بازاریابی دهانبهدهان را دستکم نگیرید؛ بهخصوص از سوی افرادی که از محصولات و خدماتتان راضی هستند. ارسال یک ایمیل یادآوری دوستانه درباره محصول یا خدمت جدید میتواند به افزایش ترافیک سایتتان هم کمک کند.
بهطور کاملا جدی بر جذب ایمیل در سایت و ارسال ایمیل تمرکز کنید.
14. از امضا ایمیل استفاده کنید
یک امضای ساده با یک توضیح یکخطی در مورد مزایای اصلی خدمات خود تهیه کنید. این امضا را میتوانید زیر هر ایمیلی که میفرستید قرار دهید حتی میتوانید ایمیلهایی با مطالب مرتبط تهیه کنید و با امضای خودتان پخش کنید. دقت کنید که این ایمیلها وقتی دستبهدست فوروارد شوند تعداد خیلی بیشتری از علاقهمندان تبلیغاتتان را خواهند دید. دقت کنید که احتمالا دوستان کسانی که به کارتان علاقهمند هستند و ایمیل فوروارد شده به دستشان میرسد نیز احتمالا به کارتان علاقهمند خواهند بود.
15. مطمئن شوید که سایتتان ریسپانسیو است
روزهایی که فقط از طریق صفحه کامپیوترهای خانگی به اینترنت و جستجوی اینترنتی دسترسی داشتیم، گذشتهاند. امروزه، افراد بیشتری برای دسترسی به وب از موبایلهایشان استفاده میکنند و اگر بازدیدکنندگان را مجبور کنید که خودشان بهسختی مسیرشان را در سایتتان پیدا کنند، عملا به آنها میگویید از سایتتان خارج شوند و سراغ دیگران بروند. حتی اگر یک وبسایت ساده و ابتدایی دارید، هنوز هم باید مطمئن شوید که در دسترس است و با دستگاههای مختلف ازجمله تلفنهای هوشمند کوچکتر میتوان از آن بازدید کرد.
16. بر سرعت سایت کار کنید
آیا تاکنون برایتان پیش آمده که 30 ثانیه منتظر باز شدن یک صفحه وب بمانید؟ برای من پیش نیامده. اگر باز شدن سایتتان خیلی طول بکشد، نرخ انصراف بازدیدکنندگان خیلی بالا میرود. مطمئن شوید که صفحات سایتتان تا حد ممکن از نظر تکنیکی بهینهاند و بهخصوص به اندازه فایلها، ساختار صفحه و عملکرد افزونهها توجه کنید. هرچه سایتتان سریعتر باز شود، بهتر است.
17. از ویدیو مارکتینگ استفاده کنید
محتوای متنی بسیار خوب است، اما ویدیو ابزار ارزشمندی برای جذب بازدیدکنندگان جدید و جذابتر کردن سایتتان است. دادهها نشان میدهد که ماندگاری اطلاعات تصویری بسیار بیشتر از متنی است و درنتیجه، بازاریابی ویدیویی روشی عالی برای جذب و حفظ توجه مخاطبان است و همزمان ترافیک سایت را هم افزایش میدهد.
ویدیوهایی درباره کارتان و محصولات و خدمات درست کنید و آنها را در سایتهایی مثل یوتیوب و آپارات منتشر کنید. در توضیحات ویدیو از افراد دعوت کنید برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایتتان مراجعه کنند.
18. در سایتهای دیگر به سوالات پاسخ بدهید
در بسیاری از سایتها و وبلاگها سوالات زیادی وجود دارد که هیچکس به آنها پاسخ نمیدهد. اگر در سایت خودتان مقالات و مطالبی دارید که به این افراد کمک میکند میتوانید یک پاسخ کوتاه بدهید و برای اطلاعات بیشتر شخص را به مقاله سایت خودتان هدایت کنید.
البته این روش همیشه قابل استفاده نیست و شاید پاسخ شما توسط مدیر آن سایت تایید نشود.
19. تبادل لینک کنید
تبادل لینک با سایتهای غیررقیب ولی مرتبط با کسبوکارتان یا مرتبط با بازار هدفتان میتواند منبع فوقالعادهای برای به دست آوردن ترافیک مفید باشد. در این روش هم شما و هم سایتی که با آن تبادل لینک میکنید بهره میبرند. به سایتهایی درخواست تبادل لینک بدهید که رتبه آلکسای آنها تقریبا با رتبه شما یکسان است. توقع نداشته باشید سایتهای با رتبه بسیار بهتر از شما حاضر به تبادل لینک شوند.
20. تبادل تبلیغ
از فضای تبلیغاتی سایتتان برای تبلیغ سایت دیگری استفاده کنید و از آن سایت بخواهید که تبلیغ سایت شما را در سایت خود قرار دهد. این کار چیزی شبیه تبادل لینک است ولی به جای لینک احتمالا یک بنر تبلیغاتی رنگارنگ را تبادل میکنید.
البته برای افزایش ترافیک سایت روشهای بسیار زیادی وجود دارد. اگر شما از روش خاصی استفاده کردهاید میتوانید با ما در میان بگذارید.
نویسنده: ژان بقوسیان
منبع: سایت modiresabz.com
وبینار این امکان را دارد که تمام شرکتکنندگان وبکم خودشان را روشن کنند. برخی میگویند: کیفیت فیلم وبینارهای من خوب نیست. اینگونه سوالات نشان میدهد که تصور درستی از وبینار ندارند. در دنیای اینترنت سه نوع رویداد آنلاین داریم که هرکدام مزایا و معایب خود را دارد. خیلیها فکر میکنند تمام این موارد وبینار هستند. بیایید ببینیم هرکدام از این سه رویداد دقیقا چه هستند و چه تفاوتهایی باهم دارند.
گاهی دوستان میپرسند کدام سایت برگزاریهر کدام از این سه مورد میتواند در رشد کسبوکار شما مفید باشد. بسته به فعالیت شما میتوانید انتخاب کنید که از کدام مورد بیشتر استفاده کنید تا رشد سریعتری به کارتان بدهید.
حتی بسیاری از سایتهایی که سرویس برگزاری وبینار معرفی میشوند، درواقع برای برگزاری وبینار طراحی نشدهاند و کاربردهای دیگری دارند. پس بیایید به هرکدام از این سه نوع رویداد آنلاین بپردازیم.
1. جلسه آنلاین (Meeting)
این رویدادهای آنلاین و زنده معمولا با افراد کمی برگزار میشود و شاید تعداد شرکتکنندگان از تعداد انگشتان دست تا حداکثر حدود 50 نفر باشد. امنیت این رویدادها بسیار مهم است؛ چون شاید مطالب خصوصی و سری کسبوکار مطرح شود. همچنین شاید آموزشهای خاصی ارائه شود که نباید در دسترس همه قرار بگیرد. این رویدادها طوری نیست که هرکسی بتواند شرکت کند و برگزارکننده با قرار دادن لینک خاصی که شاید با رمز عبوری همراه شده، اجازه دسترسی را برای افراد خاصی صادر میکند.
کاربرد جلسات آنلاین یا تماسهای گروهی
برگزاری جلسات آنلاین بین اعضای شرکت
برگزاری جلسات آنلاین بین کارکنان شرکت و شرکتهای دیگر
ارائه مشاوره خصوصی به مشتریان شما
آموزشهای خصوصی و نیمهخصوصی
جلسات پرسش و پاسخ
در این رویدادها شرکتکنندگان معمولا تعامل زیادی با همدیگر دارند. کافی نیست امکان چت یا نوشتن متن را فراهم کنید، بلکه شرکتکنندگان باید بتوانند به کمک میکروفن و وبکم خود با کامپیوتر یا دوربین و میکروفن موبایل وارد جلسه شوند و مطالب خود را به اشتراک بگذارند.
نمونههایی از سرویسهایی که برای Meeting یا جلسه طراحی شده، Google Meet، Zoom و Google Duo هستند.
2. وبینار (Webinar)
وبینارها معمولا با تعداد بیشتری از شرکتکنندگان برگزار میشود. در این رویدادها هم میتوانیم دسترسی را محدود کنیم تا فقط کسانی که مد نظر ما هستند در آن شرکت کنند.
وبینارها شبیه جلسات آنلاین نیستند که همه شرکتکنندگان بتوانند از طریق وبکم و میکروفن تعامل داشته باشند. این رویدادها بیشتر شبیه همایشها هستند که یک نفر سخنرانی میکند و بقیه شنونده هستند.
در حالت معمول شرکتکنندگان نمیتوانند وبکم و میکروفن خود را فعال کنند، مگر آنکه برگزارکننده این دسترسی را به آنها بدهد. پس در وبینار، شرکتکنندگان بیشتر بیننده و شنونده هستند و اگر سوالی داشته باشند میتوانند از طریق چت بپرسند. بیشترین کاربرد وبینارها آموزش و همینطور فروش محصولات و خدمات است.
رایجترین نوع وبینار آن است که مدرس یا سخنران یک فایل پاورپوینت را به نمایش میگذارد. همچنین مدرس با فعال کردن وبکم خود میتواند تصویر خود را هم نمایش بدهد. ولی نکته مهم آن است که سرویسهای وبیناری برای انتقال ویدیوی باکیفیت از وبکم طراحی نشدهاند.
شاید شما این موضوع را نمیدانید ولی مثلا کیفیت تصویر وبکم که سایت Clickmeeting میتواند منتقل کند فقط 640 در 480 پیکسل است که کیفیت بسیار پایینی است؛ البته آن هم اگر عضویت Webinars Pro را تهیه کرده باشید. شما حتی اگر گرانترین وبکمها را تهیه کنید نمیتوانید کیفیت تصویر خودتان را بهتر کنید. وقتی فیلم رکورد شده را ببینید شاید کاملا ناامید شوید. این موضوع کاملا طبیعی است زیر کلیکمیتینگ برای برگزاری وبینار ساخته شده است و نه انتقال تصاویر ویدویی باکیفیت. شما نباید وبکم را تمامصفحه کنید و با مخاطب صحبت کنید؛ بلکه باید پاورپوینت یا صفحه کامپیوتر خود را به اشتراک بگذارید. در این حالت کیفیت تصویر HD یا 1280 در 720 پیکسل خواهد بود که کاملا قابل قبول است.
کاربرد وبینار
سخنرانی برای عدهای خاص
ارائه آموزش تخصصی
معرفی آنلاین محصول یا خدمت
بسیاری از مدرسها ترجیح میدهند برای کلاسهای خودشان از وبینار استفاده کنند، چون سرعت آپلود کمی نیاز است و اگر سرعت آپلود شما حدود 2Mb/s باشد، بدون مشکل میتوانید وبینار برگزار کنید. وبینارها ابزاری عالی هستند. تنها نکته منفی آن است که شاید کمی خستهکننده باشد و همین که کیفیت تصویر نسبتا پایین است شاید حس فوقالعادهای به شرکتکننده ندهد.
نمونههایی از سرویسهایی که برای Webinar طراحی شده Clickmeeting، WebinarJam، GotoWebinar و … هستند.
3. وبکست (Webcast)
وبکستها جذابتر و سرگرمکنندهتر هستند. دلیلش آن است که بهجای نمایش پاورپوینت و صوت مدرس یا سخنران، بیشتر شبیه برنامههای زنده تلویزیونی هستند. در این رویدادها تعداد شرکتکنندگان میتوانند خیلی بیشتر باشد و حتی به چند هزار نفر برسد.
در حالت رایج هرکسی میتواند بدون ثبتنام به وبکست شما دسترسی داشته باشد. البته میتوانید با روشهایی محدودیت ایجاد کنید تا فقط افراد مورد نظر شما در رویداد شرکت کنند.
سایتهایی مثل یوتیوب، فیسبوک، آپارات، اینستاگرام و … امکان برگزاری وبکست را بهصورت رایگان فراهم کردهاند. البته پخش زنده وبکست به سادگی برگزاری وبینار نیست که یک دکمهای زده شود و برنامه شروع شود. برای برگزاری وبکست باید با روشهای استریمینگ از موبایل و کامپیوتر آشنا شوید.
در واقع لایو اینستاگرام هم نمونهای از وبکست یا لایو استریم است.
اگر تعداد شرکتکنندههای وبکست چند هزار نفر باشند، معمولا برگزارکننده تصمیم میگیرد که امکان چت گروهی وجود نداشته باشد. در این حالت شاید مدرس از شرکتکنندگان بخواهد سوالات و نظرات خود را به یک رسانه خاص مثل واتزاپ بفرستند.
بهطور خلاصه وبکستها بیشتر توسط افراد و مدرسان حرفهایتر استفاده میشود و برگزاری آن نیاز به هماهنگی بیشتر و امکاناتی مثل دوربین و … دارد.
در دنیای امروز برگزاری کلاسها و برنامههای آنلاین روز به روز رایجتر میشود. وقتی مردم برنامههای آنلاین زیادی میبینند، توقع آنها بالاتر میرود و دوست دارند آموزشها و برنامههای باکیفیت ببینند. یکی از روشهای برگزاری کلاس یا برنامه آنلاین زنده، استفاده از «وبکست» است.
وبکست ترکیب دو واژه Web+Cast است که به معنی پخش از طریق وب یا همان اینترنت است. البته وبکست فقط مخصوص مدرسها نیست. مثلا افرادی در دنیا وجود دارند که به بررسی محصولات جدید میپردازند و از طریق پخش زنده برنامه خود کسب درآمد میکنند.
اگر میخواهید تفاوت وبینار و وبکست را بدانید لطفا مقاله «تفاوت جلسه آنلاین، وبینار و وبکست» را مطالعه کنید.
Streaming چیست؟
استریمینگ به معنی ارسال تصویر و صوت از طریق اینترنت است. این ارسال میتواند لایو یا زنده باشد. همچنین میتوان فیلمهای ضبط شده را استریم کرد. سایتهایی مثل فیلیمو و نماوا نمونههایی از استریمینگ فیلم هستند که زنده نیست و فیلمها قبلا ضبط شده است.
استریمینگ همچنین میتواند زنده باشد؛ یعنی در همان لحظه که صحبت میکنیم ویدیوی ما منتقل و پخش شود.
مزیت استریمینگ آن است که یک فیلم به قطعات بسیار کوچکی تقسیم میشود، سپس ارسال میشود و پس از پخش از دستگاه مقصد که احتمالا کامپیوتر یا موبایل است پاک میشود.
وبکست چیست؟
وبکست هم درواقع همان استریمینگ است که در آن میتوانیم تصویر و صوت خودمان و همچنین فیلمهای ضبطشده و تصویر کامپیوتر و … را به صورت زنده پخش کنیم. یکی از جدیدترین اتفاقات در صنعت آموزش و به خصوص با شیوع ویروس کرونا، حرکت مدرسها از وبینارهای پاورپوینت و صوت به آموزشهای آنلاینی است که امکان نمایش تصویر شما با یک یا چند دوربین، پاورپوینت، صفحه دسکتاپ و … وجود دارد.
برنامههای زنده تلویزیونی که شامل چند دوربین، زیرنویس، تبلیغات وسط برنامه و … اگر از طریق اینترنت ارسال شود و مخاطبان از طریق سایت یا نرمافزاری آن را ببینند، درواقع «وبکست» است.
در «وبکست» میتوانید:
تصویر خودتان را با کیفیتی بسیار عالی و از طریق دوربین حرفهای یا دوربین موبایل منتقل کنید.
کیفیت پخش میتواند حتی FullHD باشد و معادل فیلمهای سینمایی باشد.
وسط آموزش میتوانید تبلیغ پخش کنید یا تیزری که از پیش ضبط شده را نمایش دهید.
امکان پخش با چند دوربین وجود دارد و میتوانید تصویر خودتان را گاهی از نمای نزدیک و گاهی از نمای دور پخش کنید.
امکان استفاده از تصویر در تصویر برای تنوع بیشتر آموزش
افزودن نوشته و عنوان روی تصویر شما وجود دارد؛ دقیقا مثل برنامههای خبری زنده و مستندها
کاربرد وبکست برای مدرسان چیست؟
1. برگزاری کلاسهای آنلاین باکیفیت
2. پخش زنده همایشها و کلاسهای حضوری
3. تدوین همزمان فیلم همایش یا کارگاه
فرایند برگزاری وبکست چگونه است؟
فرایند برگزاری وبکست به سه بخش تقسیم میشود.
1. ورودیها
ابتدا لازم است ورودیهای خود را مشخص کنیم. در برنامه زنده قصد داریم از چه ورودیهایی استفاده کنیم. دوربین عکاسی، دوربین فیلمبرداری، دوربین موبایل، میکروفن، صفحه کامپیوتر، صفحه موبایل و … مثالهایی از ورودیهایی هستند که میتوانیم در وبکست خود استفاده کنیم و به آموزش زنده خودمان تنوع ببخشیم.
2. تدوین
تمام این ورودیها باید وارد یک سیستم تدوین شوند. این سیستم تدوین میتواند یک کامپیوتر و نرمافزار مناسب باشد. البته تجهیزات سختافزاری گرانقیمتی وجود دارند که به کمک آنها میتوان به تدوین همزمان پرداخت و دیگر نیازی به کامپیوتر نباشد.
تدوین همزمان چیست؟
فرایند تولید ویدیو سه مرحله دارد. مرحله پیشتولید، تولید و پستولید. در مرحله پیشتولید (Pre Production) تمام برنامهریزیها، آمادهسازی تجهیزات لازم، انتخاب محل فیلمبرداری و … مشخص میشود. مرحله تولید (Production) مرحلهای است که دوربینها روشن میشود و تصویربرداری و صدابرداری آغاز میشود. در مرحله پستولید (Post Production) کار تدوین و ویرایش فیلم انجام میشود و خروجی نهایی ساخته میشود.
اگر مراحل تولید و پستولید همزمان شوند، به این کار تدوین همزمان میگوییم؛ یعنی همزمان با تصویربرداری، کار تدوین و ویرایش هم انجام میشود و پس از پایان برنامه فیلم نهایی ویرایش شده آماده است و میتوان آن را عرضه کرد.
در تدوین همزمان چه کارهایی انجام میدهیم؟
در مرحله تدوین همزمان هر لحظه انتخاب میکنیم که کدامیک از ورودیهایی که داریم پخش شود. فرض کنید بازی فوتبالی در حال پخش است. این بازی توسط 8 دوربین فیلمبرداری میشود و به سیستم تدوین همزمان نیز ارسال میشود. شما باید در هر لحظه انتخاب کنید که تصویر کدام دوربین برای بینندگان پخش شود تا بازی جذابتر دیده شود. البته در تدوین همزمان علاوه بر انتخاب دوربین یا تصویر ورودی، میتوانیم نوشته، زیرنویس، لوگو یا … را هم به تصویر خروجی اضافه کنیم.
نرمافزارهای تدوین همزمان و برگزاری وبکست
نرمافزارهای زیادی وجود دارد که توسط آنها میتوانید تدوین همزمان و پخش زنده وبکست را انجام بدهید. چند نمونه از نرمافزارهای رایج تدوین همزمان و وبکست توسط کامپیوتر:
1. OBS Studio
2. Streamlabs OBS
3. XSplit
4. Wirecast
5. vMix
6. Nvidia Shadowplay
7. Lightstream
نرمافزار OBS متنباز است و بهصورت کاملا رایگان از سایت obsproject.com قابل دانلود است. اگر مبتدی هستید و تازه میخواهید وارد حوزه برگزاری وبکست شوید، شاید بهتر باشد کار خود را با این نرمافزار شروع کنید؛ البته امکانات خیلی کاملی ندارد ولی میتواند شروع خوبی برای شما باشد.
مشخصات کامپیوتر تدوین همزمان مناسب چیست؟
برای تدوین همزمان نیازی به کامپیوتر بسیار پیشرفته با مشخصات بالا ندارید! اگر کامپیوتر یا لپتاپ خود را در سه سال اخیر خریداری کردهاید به احتمال زیاد برای تدوین همزمان و وبکست مناسب است.
مشخصات کامپیوتر | مناسب | عالی |
---|---|---|
سیسیتم عامل | Windows 10 | Windows 10 |
پردازنده | 2Ghz Dual-Core Processor | Intel Core i7 Processor 3Ghz+ |
حافظه رم | 2GB DDR3 | 8GB DDR4 |
هارد دیسک | 7200 RPM Hard Drive (for recordings) | Solid State Disk |
کارت گرافیک | DirectX 10.1 Compatible | Dedicated Nvidia Card with 2GB+ Memory |
رزولوشن تصویر | 1280×720 | 1920×1080 |
3. خروجیها
در فرایند وبکست باید خروجیهای موردنظر را انتخاب کنیم. خروجی مرحله تدوین میتواند فیلمی باشد که روی هارددیسک کامپیوتر ذخیره میشود یا میتواند ارسال زنده برنامه به سایتی مثل آپارات یا … باشد. البته گزینه دیگر آن است که خروجی تصویر به پرده ویدیو پروژکتور ارسال شود.
در فرایند وبکستینگ میتوانیم تمام خروجیها را به صورت همزمان هم داشته باشیم؛ یعنی فیلم نهایی روی کامپیوتر ذخیره شود، همان فیلم همزمان برای مخاطبان راه دور پخش شود و همینطور روی پرده نمایش یک سالن کنفرانس نمایش داده شود.
شما میتوانید خروجی را به سایتهای مثل آپارات، فیسبوک، یوتیوب، اینستاگرام و هر سایت دیگری بفرستید که از استریمینگ زنده پشتیبانی میکنند.
فرایند برگزاری وبکست بهطور خلاصه
پس برای برگزاری وبکست کافی است ورودیهای موردنظر را انتخاب کنیم، تمام این ورودیها را به یک سیستم تدوین همزمان بفرستیم که میتواند یک کامپیوتر و نرمافزار لازم باشد. در نهایت در تنظیمات نرمافزار تعریف کنیم که خروجی فیلم باید کجا پخش شود.
اتصالات و مبدلها
واضح است برای اتصال ورودیها به سیستم تدوین به مبدلها و اتصالاتی نیاز داریم. مثلا نمیتوان یک دوربین فیلمبرداری حرفهای را به صورت مستقیم به یک کامپیوتر وصل کرد. پس باید از مبدلها، کابلها و اتصالاتی استفاده کنیم که این امکان را برای ما فراهم میسازند.
کارت کپچر (Capture Card) چیست؟
کارت کپچر سختافزار نسبتا کوچکی است که ویدیوی ورودی را دریافت میکند و خروجی USB میدهد که به کامپیوتر وصل میشود. فرض کنیم میخواهید در کلاس آنلاین یا وبکست خود به جای وبکم از دوربین حرفهای استفاده کنید. کافی است با یک کابل HDMI خروجی دوربین را به ورودی کارت کپچر وصل کنید. سپس خروجی کارت کپچر را که به صورت USB است را به کامپیوتر وصل کنید. اغلب نرمافزارها و سایتها، کارت کپچر را یک وبکم درنظر میگیرند. پس کافی است به سایت برگزاری وبینار بروید. خواهید دید در فهرست وبکمها یک وبکم جدید اضافه شده که نامش نام همان کارت کپچر است.
در وبکستینگ حرفهای کارت کپچر اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا به کمک آن میتوانید از منبع تصویری را به کامپیوتر تدوین همزمان منتقل کنید تا در وبکست خود از آن استفاده کنید. کارتهای کپچر یا داخلی هستند که درون کیس کامپیوتر نصب میشوند و یا خارجی هستند؛ همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید.
اینترنت مناسب برای برگزاری وبکست
اگر بخواهیم خروجی را به صورت زنده پخش کنیم، به اینترنتی با سرعت آپلود مناسب نیاز داریم. اگر سرعت آپلود اینترنت ما کم باشد فرایند پخش با مشکل مواجه میشود و شاید مخاطبان با قطع و وصل شدنهای متوالی مواجه شوند. پس لازم است از اینترنت پرسرعت استفاده شود. شاید بدترین نوع اینترنت برای برگزاری وبکست اینترنت خانگی ADSL باشد، زیرا این نوع اینترنت سرعت آپلود بسیار کمی نسبت به سرعت دانلود دارد. اغلب اینترنتهای خانگی 16MB/S سرعت آپلودی معادل 1MB/S دارند که برای پخش برنامه زنده خیلی کم است.
چگونه میتوانیم سرعت واقعی اینترنت خود را بدانیم؟
یکی از بهترین سایتها برای اندازهگیری سرعت لحظهای اینترنت شما speedtest.net است. البته این سایت اپلیکیشن موبایل هم دارد که با نصب آن روی گوشی میتوانید در کمترین زمان، سرعت اینترنت خود را بسنجید.
سنجش سرعت اینترنت با سایت speedtest.net
برای پخش زنده و برگزاری وبکست سرعت آپلود حداقل بهتر است حدود 4Mb/S باشد. این سرعت به شما امکان پخش تصویر با کیفیت 720p را فراهم میکند.
چگونه با وبکست درآمد کسب کنیم؟
بازار وبکست در دنیا بسیار داغ است و افراد زیادی از این راه درآمد کسب میکنند. چند روش پیشنهادی برای کسب درآمد از وبکست:
1. وبکست هفتگی بررسی محصول
افراد زیادی در دنیا با بررسی دقیق و مفصل محصولاتی که مرتبط با تخصص خودشان است درآمد کسب میکنند. آنها اغلب برنامه هفتگی زنده دارند و در این برنامه مثلا به بررسی یک دوربین عکاسی خاص میپردازند.
اغلب این وبکستها در یوتیوب پخش میشود. زیر ویدیو لینکی قرار دارد که مخاطب میتواند با کلیک بر آن، محصول بررسی شده را خریداری کند. برگزارکننده وبکست لینک همکاری فروش خود را قرار داده است و اگر کسی با کلیک بر آن لینک خریدی انجام دهد، سودی به حساب بررسیکننده محصول واریز میشود.
2. وبکست آموزشی دارای اسپانسر
این گزینه نیز در جهان روز به روز رایجتر میشود. فرض کنیم آشپز خوبی هستید. شما وبکست هفتگی خود را آغاز میکنید و هر بار طریقه تهیه یک غذای خوشمزه را آموزش میدهید. وقتی تعداد مخاطبان شما زیاد شدند، شرکتهای بزرگ حاضر میشوند اسپانسر شما شوند و مثلا فقط زیر ویدیوی پخش زنده نوشته شود این برنامه توسط شرکت … تهیه شده است.
یک راه دیگر آن است که اسپانسر ابزار و وسایلی در اختیار شما قرار میدهد و شما در برنامه زنده خود از آنها استفاده میکنید. مثلا شرکت تولیدکننده ظروف غذایی تعدادی قابلمه در اختیار شما قرار میدهد که از آن در برنامه استفاده کنید و حتی تبلیغ کنید.
3. وبکست آموزشی که نیاز به ثبتنام دارد
اگر مدرس هستید بدون شک یکی از بهترین راههای ارائه آموزش، برگزاری وبکست است. در این آموزشها باید سعی کنید در محیطی زیبا و مناسب قرار بگیرید و شروع به ارائه آموزش کنید. بهترین گزینه آن است که آموزشهای ماهانه منظم داشته باشید. کافی است یک موضوع را انتخاب کنید و هر ماه درباره آن موضوع یک وبکست مثلا یکساعته داشته باشید.
آموزش از طریق وبکست
حتی بهتر است ثبتنام یکجا انجام شود؛ یعنی اعلام کنید که یک آموزش یکساله دارید که هر ماه یک جلسه آن بهصورت زنده پخش میشود. مخاطبان پس از ثبتنام هر ماه میتوانند در وبکست شما شرکت کنند و همچنین سوالات خودشان را بپرسند.
4. وبکست جمعآوری اعانه
شاید فکر کنید این نوع وبکستها برای امور خیریه انجام میشود. البته میتواند چنین باشد؛ ولی آیا میدانید در دنیا نوجوانانی وجود دارند که از این مدل استفاده میکنند و درآمدهای چندصد هزار دلاری در سال دارند؟
افراد زیادی وجود دارند که کار اصلیشان بازی کردن است! آنها به یک بازی معروف مثل فیفا مسلط میشوند، سپس بازیهای خود را بهصورت زنده پخش میکنند. زیر پخش زنده بازی یک دکمه قرار میدهند که بینندگان اگر از بازی شخص خوششان آمد یا ترفندی دیدند که برایشان جذاب بود، با کلیک بر آن دکمه مبلغ دلخواه خود را میپردازند. گاهی تعداد بینندگان یک بازی زنده آنقدر زیاد میشود که شخص بازیکننده مبلغ بسیار قایلتوجهی به جیب میزند!
بعضیها هم مثل این آقا حرفهایتر و مدعیتر هستند. آنها جلوی پرده سبز بازی میکنند و با یک دوربین حرفهای تصویر خودشان را هم به پخش زنده بازی اضافه میکنند تا احساسات و هیجانات هم به خوبی منتقل شود!
5. وبکست سرگرمی با هدف کسب درآمد از تعداد بازدید
بسیاری از سایتهای پخش زنده مثل یوتیوب و آپارات این امکان را فراهم کردهاند که در سیستم کسب درآمد آنها ثبتنام کنید و به ازای تعداد بازدیدهای ویدیوهای شما، درآمد کسب کنید.
معمولا تعداد بینندگان ویدیوهای زنده خیلی بیشتر است و از این روش میتوان استفاده کرد تا درآمد کسب کرد. اگر از هرکدام از روشهای قبل استفاده میکنید، باز هم میتوانید به عنوان درآمد مکمل روی این روش حساب کنید. کافی است با یک جستجوی ساده شرایط ثبتنام و کسب درآمد از پلتفرمهای ویدیویی را بررسی کنید.
برای آموزش وبکست لطفا بر عکس زیر کلیک کنید.
نویسنده: ژان بقوسیان، مجید موسوی
منبع: مدیر سبز